Ciklus filmova posvećenih Hitchcockovu Psihu, prisjećanje na Vatroslava Mimicu i niz distribucijskih noviteta
Svi ponekad malo poludimo: 60 godina Psiha
Prije točno 60 godina mrak kinodvorana ugledali su Psiho Alfreda Hitchcocka, Avantura Michelangela Antonionija i Do posljednjeg daha Jean-Luca Godarda, tri filma koja su promijenila način na koji gledamo filmove i razumijemo svijet. Tim povodom osmislili smo nekoliko filmskih programa, kojima istražujemo njihov utjecaj na filmove, autore, estetike i žanrove diljem svijeta.
Prvi na rasporedu je Psiho Alfreda Hitchcocka, jedan od prvih uistinu modernih hollywoodskih filmova, čija je pojava izazvala tektonsku promjenu (mogli bismo reći i – rez) u načinu na koji gledamo filmove i doživljavamo svijet. Program pod nazivom Svi ponekad malo poludimo podijeljen je u tri cjeline, a svaka je organizirna oko neke inovacije Hitchcockova remek-djela.
Psiho je prvi film koji je pokazao da čudovište, kao personifikacija prijetnje i zla, ne dolazi iz gotičkih dvoraca, prijetećih šuma ili iz svemira, nego da se nalazi u susjedstvu, u obitelji te u samome čovjeku. Stoga je prvi tjedan posvećen celuloidnim serijskim ubojicama, sociopatima i psihopatima, a uključuje eksploatacijske klasike poput Ubojite velikog hollywoodskog šaljivdžije Williama Castlea, preko Zlatnom palmom nagrađenog Kolekcionara Williama Wylera i pobjednika pulskog festivala Već viđeno Gorana Markovića, pa do omrženog remakea Psiho Gusa van Santa. Nismo zaboravili ni Kad jaganjci utihnu Jonathana Demmea, koji je u popularnu kulturu uveo serijskog ubojicu s najistančanijim ukusom – Hannibala Lectera.
Besmislen, iznenadan i okrutan način na koji se Hitchcock riješio protagonistice Marion Crane na kraju prve trećine filma duboko je zasjekao u naš osjećaj sigurnosti i stabilnosti. Bio je to prvi puta da studijski producirani film nudi sliku svijeta koja je nepredvidiva, kaotična i nasilna, baš kao što je to ponekad i sam život. Stoga se drugi tjedan bavimo filmovima koji su iskoristili žanr filma detekcije, krimića, trilera ili filma strave kako bi prikazali svijet u mijeni te ponekad uzaludna nastojanja čovjeka da u njemu nađe smisao. Program obuhvaća filmove u rasponu od Plavog baršuna Davida Lyncha pa do Zodijaka Davida Finchera.
Ciklus zaključujemo filmovima koji su Hitchcockovo poigravanje s filmskom dramaturgijom i očekivanjima gledatelja prihvatili kao izazov te snimili filmove prepune iznenađenja, napetosti i obrata, u kojima domišljato dovode u pitanje koncept protagonista i antagonista, detektiva i zlikovaca, žrtvi i počinitelja. Izbor uključuje filmove poput Izgaranja Leeja Chang-donga i Obučena da ubije Briana de Palme, a cjelovit popis objavit ćemo uskoro.
Vatroslav Mimica: modernistička trilogija
U veljači nas je napustio Vatroslav Mimica, velikan hrvatskog filma i autor niza inovativnih djela, koja i danas djeluju jednako moćno i aktualno kao i u vrijeme svoga nastanka. U sjećanje na Mimicu prikazat ćemo njegovu modernističku trilogiju, koju čine remek-djela Prometej s otoka Viševice, Ponedjeljak ili utorak i Kaja, ubit ću te! u kojima je Mimica istraživao mogućnost filma da reflektira promjene u svijesti modernog čovjeka, razapetog između nasljeđa prošlosti i velikih modernističkih projekata izgradnje koji su obilježili sredinu 20. stoljeća. Prikazat ćemo i izbor iz Mimičina bogatog animiranog opusa, koji je napravio kao aktivan sudionik Zagrebačke škole crtanog filma.
Program organiziramo u suradnji s Hrvatskim državnim arhivom te Zagreb filmom.
Noviteti
Programska linija posvećena aktualnim naslovima u kinodistribuciji donosi biografski dokumentarac Tusta, film o Branku Črncu Tusti i njegovom pulskom punk-rock sastavu KUD Idijoti, čije poruke o toleranciji, suživotu i socijalnoj pravdi i danas žive među generacijama fanova. Nakon projekcije u ponedjeljak, 2. ožujka u goste nam dolazi redatelj filma Andrej Korovljev, koji će govoriti o složenoj produkciji filma. Razgovor će moderirati glazbena kritičarka i novinarka Lana Bunjevac.
Od ostalih novosti izdvajamo Sasvim običnu ljubav s Liamom Neesonom i Leslie Manville, prošlogodišnjeg berlinskog pobjednika Sinonimi Nadava Lapida. Prikazat ćemo i Glas Ognjena Sviličića te Zagrebački ekvinocij Svebora Mihaela Jelića, a na platnu ćete i dalje moći pogledati vrlo poplarnog Parazita Bonga Joon-hoa i Medenu zemlju Tamare Kotevske i Ljubomira Stefanova.
Neke od navedenih filmova pratit će i posebna događanja, stoga pratite naše objave preko newslettera i društvenih mreža.
Posebni programi: Iz Kratke baze i Frankofonija
U suradnji s Udrugom za audiovizualna istraživanja 25 FPS od ožujka pokrećemo program Iz kratke baze posvećen kratkometražnom filmu. Prvo izdanje bit će u duhu 60. obljetnice Psiha, a sastojat će se od eksperimentalnih i umjetničkih filmova koji su se ovaj Hitchcockov klasik domišljato (i često duhovito) dekonstruirali, rekonstruirali ili remiksirali.
Od posebnih programa ističemo i filmski program Mjeseca frankofonije, koji će otvoriti projekcija filma Hochelaga, zemlja duša. Ulaz na ovu projekciju bit će slobodan, a informacije o ostalim filmovima objavit ćemo uskoro.
35mm projektor: novi stanar kabine
Novi stanar naše projekcijske kabine – 35mm projektor – naišao je na izvrstan prijem publike, stoga smo mu ovoga mjeseca dali nešto više posla. Svi oni koji vole gledati filmove s originalnih distribucijskih formata ili jednstavno uživaju u teksturi i šarmu analognog filma neka svakako dođu na Već viđeno Gorana Markovića, Psiho Gusa van Santa, sva tri dugometražna filma iz Mimičine modernističke trilogije i Zodijak Davida Finchera – s mogućim iznenađenjima, o kojima ćemo vas pravovremeno obavijestiti.
Ulaznice je moguće kupiti online na www.ulaznice.hr, www.kinokinoteka.hr ili svakodnevno u radno vrijeme blagajne kina.
Kordunska ulica 1, 10000 Zagreb
kinoteka@centarcesarec.hr
Radno vrijeme blagajne: 1 sat prije projekcije
Broj telefona blagajne: 01/5619-189
KONTAKT:
Centar za kulturu i film Augusta Cesarca
sjedište i radionički prostori
Ilica 227, 1. i 3. kat, 10000 Zagreb
info@centarcesarec.hr
Ponosni član: