Povijest je ženskog roda: Žensko filmsko stvaralaštvo u Kinoteci

Ožujak u kinu Kinoteka u znaku je ženskog filmskog stvaralaštva, a bavi se djelima nastalima od kraja 1970-ih do današnjih dana, koja su svježim pristupom likovima, priči i žanrovskom nasljeđu utjecale na način na koji doživljavamo film i svijet.

Povodom Međunarodnog dana žena organizirali smo ciklus filmova posvećen filmskim redateljicama, scenaristicama i producenticama. Program Povijest je ženskog roda obuhvaća filmove nastale u periodu od kasnih 1970-ih pa do današnjih dana, a sastoji se od osam intrigantnih naslova, od kojih se neki drže za kamene temeljce stilskih struja i povijesnih razdoblja, dok je dio spreman da ih otkrije nova publika. Svaki od ovih filmova na originalan se način hvata u koštac s društvenom stvarnosti i žanrovskim pravilima, pri čemu iznenađuju svježim pristupom u oblikovanju likova i priče.

Ciklus uključuje filmove kao što su Moja blistava karijera Gillian Armstrong, jedan od kamena temeljaca novog vala australskog filma, Orlando Sally Potter, komična povijesna drama nastala prema istoimenom romanu Virginije Woolf, i Očajnički tražeći Susan, jedan od ikoničkih filmova 1980-ih s Madonnom u glavnoj ulozi, u kojem je redateljica Susan Seidelman savršeno uhvatila duh boemske glazbene scene East Villagea u New Yorku.

U programu ćemo gledati Prijateljice Claudije Weill, humornu dramu smještenu u umjetničke krugove New Yorka 1970-ih, koja je najavila televizijske uspješnice kao što su Djevoke Lene Dunham. Tu je i Benzin, hrana, prenoćište, priča o životu samohrane majke i njezinih dviju kćeri, u kojoj je američka redateljica Allison Anders sjajno spojila tradiciju naturalističkih drama 1970-ih s romansom i komedijom, snimajući tako jedan od najboljih američkih indie filmova devedesetih, koji je ostao nepravedno zanemaren u pregledima najuspješnijih ostvarenja desetljeća.

Ciklus uključuje i dva hvaljena recentna naslova koja nisu imala distribuciju u domaćim kinima. Jedan od njih je Suvenir, izvrsna psihološka drama redateljice i scenaristice Joanne Hogg, o sramežljivoj studentici filma koja se upušta u vezu s emocionalnim manipulatorom. Hvaljen zbog glumačkih nastupa te kompleksnog proučavanja klasne privilegiranosti i toksičnih veza, Suvenir se drži za jedan od najboljijh filmova 2019. godine. Prikazat ćemo i Jahača, dojmljivu dramu o modernim kaubojima u Južnoj Dakoti, koja je izazvala senzaciju na Filmskom festivalu u Cannesu 2017. godine, a kinesko-američku redateljicu Chloé Zhao prometnula u autorsko ime od kojeg se puno očekuje. Zhao je inače nedavno osvojila Zlatne globuse za režiju filma Zemlja nomada, za koji je krajem prošle godine nagrađena i Zlatnim lavom u Veneciji, a kako stvari stoje smiješi joj se i nominacija za Oscara.

Ciklus zaključujemo s Rođene u plamenu, kultnim feminističkim klasikom Lizzie Borden. Riječ je o distopijskoj priči smještenoj u blisku budućnost, u kojoj se grupe obespravljenih žena organiziraju u različite gerilske frakcije ne bi li stale na kraj sustavnom ugnjetavanju represivne vlade i lažima srednjostrujaških medija. Nastao kao reakcija na konzervativizam Reaganove administracije, ali i na raslojavanje drugog vala feminizma koji je obilježio 1980-e, Rođene u plamenu odličan su primjer DIY stvaralaštva, a krase ga i energičan punk rock soundtrack, majstorska kombinacija igranih, dokumentarnih i arhivskih materijala te eksplozivna kombinacija aktivizma i pronicljive društvene satire koja je, nažalost, i danas aktualna.