U ožujku i travnju u kinu Kinoteka održava se No Home Movie, ciklus filmova posvećen redateljici Chantal Akerman, koja je svojim velikim, uzbudljivim i nevjerojatno raznolikim opusom utjecala na formiranje niza filmskih struja i autorskih senzibiliteta.
Anarhija i zaigranost: Raznesi moj grad
Chantal Akerman imala je samo 18 godina kada je snimila svoj prvi film, Raznesi moj grad (1968), koji se u nadolazećim desetljećima prometnuo u antologijsko ostvarenje kratkog metra. Ovaj kratkiš obilježen je zaigranošću, anarhičnim odbacivanjem malograđanskih vrijednosti te pomicanjem granica u produkcijskom, formalnom i sadržajnom smislu, a sve navedene osobine vrijede i za ostatak njezina opusa. Riječ je o fascinantnom korpusu od gotovo pedeset filmskih i TV djela i galerijskih radova, kroz koje je Akerman redovito pronalazila nove načine da istraži teme kao što su ženski identitet i svakodnevica, odnos doma i egzila, ljudi i stvari, pokreta i stazisa. Njezin najpoznatiji film, Jeanne Dielmann (1975), često se nalazi na popisima najboljih filmova svih vremena, a uvrštava ga se među pionire feminističkog filma i estetike slow cinema.
Američki underground: Inspiracije, utjecaji, nasljeđe
Ono što posebno fascinira kod Akerman je raznolikost njezina rukopisa. Napustivši formalno filmsko obrazovanje nakon samo tri mjeseca studija, Akerman je svoje formativne godine provela je u avangardnim krugovima New Yorka 1970-ih, gdje su u to vrijeme cvjetali underground i nezavisni film te suvremeni ples i performans. Njezini radovi toga vremena baštine tekovine dnevničkog i epistolarnog filma Jonasa Mekasa i Stana Brakhagea, strukturalne eksperimente Michaela Snowa i Andyja Warhola te koreografske performanse Yvonne Rainer, u kojima izvedba svakodnevnih pokreta i gesta zamjenjuje virtuoznost klasičnog plesa. Navedene utjecaje povezala je u inovativan filmski stil, koji i dalje očarava svojom radikalnom jednostavnošću, čak i humorom.
Trajanje kao izražajno sredstvo, formalni minimalizam, govor tijela i njegov pokret kao specifičan sustav znakova osamdesetih je prilagodila sasvim drugačijoj estetici, otvorivši se gramatici i estetici komercijalnijih žanrova kao što su romantične komedije i mjuzikli. Svoj je izuzetno prepozntljiv rukopis nastavljala mijenjati, prilagođavati i unaprjeđivati u nadolazećim desetljećima, ne obazirući se na filmske konvencije, ali ni na očekivanja koje bi gledatelji mogli očekivati od nje kao redateljice.
Utjecaj Akermanina opusa i senzibiliteta stoga se može pratiti u radovima autora diljem svijeta, od Claire Denis, preko Tsaija Ming-lianga i Apichatponga Weerasethakula, sve do regionalnih filmaša kao što su Dane Komljen ili Ognjen Glavonić, a zahvaljujući radikalnim metodama kojima se kroz medij filma uhvatila u koštac s pitanjima ženskog identiteta i seksualnosti drži se za jednu od najvažnijih autor(ic)a u području feminističkog i queer filma, kao i kinematografije Holokausta, pamćenja, egzila itd.
No Home Movie: Tematske cjeline
Cilus No Home Movie podijeljen je u šest manjih cjelina, od kojih svaka istražuje neki tematski ili formalni aspekt Akermanina opusa. Akermanini radovi pritom se prikazuju u kontekstu filmova koje i sama navodi kao uzore, odnosno radove onih autora koji su inspiraciju pronašli u Akermaninim filmovima. Cilj ovoga je gledateljima omogućiti širi kontekst za razumijevanje Akermanina djela.
U prvoj cjelini „Raznesi moj grad“ istražuju se Akermanini filmski počeci, „Newyorške priče“ posvećene su temi egzila, dok su „Majke, kćeri“ posvećene odnosu koji predstavlja emocionalnu konstantu njezina opusa. „Diskretni šarm rutine“ prati kako se formalno i dramaturški inovativna vizija ženskog rada, rutine i svakodnevice predstavljena u klasiku Jeanne Dielman reflektira u radovima kasnijih autora, a „Opsesija i ostale ludosti“ posvećena je intrigantnim literarnim adaptacijama iz kasnije faze njezine karijere. Program zaključuje „Ljubav u doba konzumerizma“ filmom Zlatne osamdesete – njezin najkomercijalniji i na prvi pogled krajnje netipičan projekt, koji demonstrira raspon njezinih redateljskih mogućnosti i interesa.
Ti, ja i Chantal: Radionica s Kino klubom Zagreb
S obzirom na to da je Akerman svoje formativne godine provela u kinoklubaškom miljeu, kino Kinoteka i Kino klub Zagreb pokrenuli su radionicu „Ti, ja i Chantal: U dijalogu sa Chantal Akerman“. Radionica će se sastojati od gledanja filmova, analiza i tjednih zadataka, a polaznicima će omogućiti i realizaciju vlastitog autorskog filma. Cilj programa je približiti estetiku ove redateljice mladim kinoklubašima te ispitati na koji se način njezine ideje i teme mogu interpretiraju u suvremenom društvenom i tehnološkom kontekstu. Voditelji radionice su Iva Gavrilović i Mario Kozina, a više informacija nalazi se ovdje.
Zahvale, posvete i tehnički detalji
Svi filmovi Chantal Akerman prikazuju se s digitalno restauriranih kopija iz Cinémateke – Kraljevskog filmskog arhiva u Belgiji, kojem zahvaljujemo na suradnji u realizaciji programa. U realizaciji su izuzetno pomogli i agencija Wallonie-Bruxelles International, Ambasadom Kraljevine Belgije te Francuski institut.
Program je posvećen našem nedavno preminulom kolegi Draganu Rubeši, inače velikom ljubitelju Akermanina opusa te filmskom kritičaru koji nas je naučio da pisanje o filmu mogu biti istraživanje i avantura, čime je značajno proširio naše razumijevanje filma. Hvala ti, Dragane!
Praktične informacije
Filmove iz ciklusa Chantal Akerman pogledajte uz Filmski pokaz, nove rute do vašeg starog mjesta u kinu! Više o svemu saznajte ovdje.
Ciklus filmova Chantal Akerman prikazujemo u suradnji s Kraljevskim filmskim arhivom iz Belgije, agencijom Wallonie-Bruxelles International te Ambasadom Kraljevine Belgije, kojim zahvaljujemo na susretljivosti i pomoći u realizaciji programa.
Pri ulasku u prostorije kina Kinoteka obavezno je predočiti EU digitalnu COVID potvrdu ili drugi odgovarajući dokaz, negativan PCR test (ne stariji od 72 sata) ili brzi antigenski test (ne stariji od 48 sati). Osobe koje nemaju odgovarajuću dokumentaciju, nažalost neće moći prisustvovati programima koji se održavaju u kinu Kinoteka.
Sukladno važećim protuepidemiološkim mjerama, broj posjetitelja u kinu dodatno je smanjen, stoga vas pozivamo da svoje ulaznice osigurate na vrijeme. O mjerama koje smo poduzeli kako bismo posjetiteljima i zaposlenicima omogućili što sigurnije uživanje u programima kina Kinoteka pročitajte ovdje.
Ulaznice je moguće kupiti online na www.ulaznice.hr, www.kinokinoteka.hr ili svakodnevno u radno vrijeme blagajne kina. Više informacija potražite na službenoj stranici kina Kinoteka.
Raspored projekcija: KinoKinoteka
Kordunska ulica 1, 10000 Zagreb
kinoteka@centarcesarec.hr
Radno vrijeme blagajne: 1 sat prije projekcije
Broj telefona blagajne: 01/5619-189
KONTAKT:
Centar za kulturu i film Augusta Cesarca
sjedište i radionički prostori
Ilica 227, 1. i 3. kat, 10000 Zagreb
info@centarcesarec.hr
Ponosni član: