Priča za sebe: Novi filmski ciklus u kinu Kinoteka uz hrvatsku premijeru filma „Proljeće, jesen“ Todda Haynesa

„Priča za sebe“ novi je tematski ciklus podijeljen u pet cjelina kroz koje se istražuju stvaralačke mogućnosti pripovijedanja te važnosti koju ono ima za konstrukciju sjećanja, mitova te osobnih i kolektivnih identiteta.

Mnogi filmovi koji su obilježili prošlu godinu, u rasponu od Anatomije pada pa do animiranog Spider-Man: Putovanje kroz Spider-svijet, bavili su se pripovijedanjem, tj. načinom na koji pričanjem priča objašnjavamo i stvaramo svjetove, sustave te osobne i kolektivne identitete. Ciklus „Priča za sebe: Pripovijedanje na filmu“ stoga je posvećen raznolikim načinima na koji svijest o pripovijedanju oblikuje stvarnost na velikom platnu i oko njega.

Ciklus se sastoji od 19 filmova podijeljenih u pet tematskih cjelina, od kojih je svaka usmjerena na jedan aspekt pričanja priča: pripovijedanje kao kreativni čin stvaranja, figuru nepouzdanog pripovjedača te uloge koje pričanje priča ima u stvaranju identiteta, mitova i sustava. U ciklusu će biti prikazani raznoliki naslovi u rasponu od drama i komedija do horora i vesterna, dokumentarci koji rastežu koncept stvarnosti te avangardni filmovi koji izražajne mogućnosti kinematografije šire u područje novih medija.

U avanturu krećemo s Céline i Julie idu na jedrenje Jacquesa Rivettea, klasikom francuskog novog vala koji ove godine navršava 50 godina, a koji inovativnim pristupom režiji pokazuje što sve pripovijedanje na filmu može biti ako se odmaknemo od konvencija. Céline i Julie posveta su ženskom prijateljstvu, moći mašte, slobodi igre i beskrajnim mogućnostima pripovijedanja, čiji se utjecaj osjeti i u najboljim filmovima Davida Lyncha.

Među atraktivnije naslove spada i Proljeće, jesen (May December), za Oscara nominirana psihološka drama Todda Haynesa, koja će u ciklusu imati hrvatsku premijeru. To je priča o popularnoj glumici koja dolazi u američki gradić Savannah, kako bi se za potrebe sljedećeg filma upoznala sa ženom, svojevremeno osuđenom zbog veze s maloljetnim dječakom, s kojim je i danas u braku. No je li taj film pokušaj razumijevanja njihove veze ili nastavak medijske eksploatacije drugim sredstvima? Predvođena nadahnutim nastupima Natalie Portman, Julianne Moore i Charlesa Meltona, ova campy psihološka drama neprestano balansira između crnog humora i kranje nelagode, a svojim inteligentnim metaslojem pokazuje da gluma može biti jednako moćno pripovjedno sredstvo kao i režija i pisanje.

Foto: May December. (L to R) Natalie Portman as Elizabeth Berry and Julianne Moore as Gracie Atherton-Yoo in May December. Cr. Francois Duhamel / courtesy of Netflix

U sklopu ciklusa bit će prikazane i recentne restauracije filmova kao što su Kameleon Street, klasika suvremenog afroameričkog filma nagrađenog na Sundanceu 1989. godine te dva filma Petera Greenawaya – njegov igrani debi Crtačev ugovor (1982) i djelo iz zrele faze Tijelo kao knjiga (1996), koje njegov osebujan režijski stil predstavljaju u osvježenom ruhu.

Ciklus uključuje i klasike kao što su Čovjek koji je ubio Libertyja Valancea (1962) Johna Forda, Prošle godine u Marinebadu (1961) Alaina Resnaisa i Tanka plava linija (1989) Errola Morrisa te kultni filmovi kao što su acid vestern Posljednji film (1971) Dennisa Hoppera i bajkoviti horor Vučja družina (1984) Neila Jordana.

Sve filmove prikazujemo u najnovijim dostupnim inačicama, a mnogi od njih bit će prvi puta (ili nakon dugo vremena) prikazani na velikom platnu.

Više informacija o filmovima te raspored projekcija mogu se naći u programskoj knjižici  na službenoj stranici kina, www.kinokinoteka.hr.