Program

U osvit čovječanstva među primatima pojavljuje se crni monolit. U isto vrijeme čovjekoliki majmun u ruke prima oružje i zauzima dominantno mjesto na pojilištu među drugim životinjama. Nekoliko tisuća godina kasnije čovjek i dalje koristi oružje i tehnologiju kako bi svoju dominaciju proširio svemirom, a stvorio je i umjetnu inteligenciju: računalni sustav HAL. Tajanstveni monolit ponovno se pojavljuje, a pitanje je tko će ovoga puta s pojilišta izaći kao pobjednik.

Rijetko je tko znanstvenu fantastiku (ili film uopće) približio filozofiji na način na koji je to uspjelo Stanleyu Kubricku u njegovu remek-djelu 2001: Odiseja o svemiru. Kubrick je efektno iskoristio filmski jezik kako bi ispričao epsku priču o odnosu čovjeka i okoliša, civilizacije i nasilja, oslanjajući se na imaginarij svemirske utrke koja je obilježila kraj 1960-ih te kontrakulturnih pokreta vremena (psihodelija, underground).

2001: Odiseja u svemiru bila je i glavna inspiracija za Space Oddity, Bowiejev prvi glazbeni hit. Bowie u svojoj pjesmi također govori o posezanju za beskrajem, misiji koja u trenutku uspjeha prekida vezu između astronauta i zemaljske kontrole, no za razliku od Kubrickove intelektualne distance, odiseja Majora Toma upogonjena je melankolijom i ljudskošću.