Program

Charlie Kaufman hollywoodski je scenarist koji radi na adaptaciji Kradljivca orhideja, publicističkog bestselera Susan Orlean. No Charlieja muče depresija, tjeskoba i kreativna blokada pojačane činjenicom da se od njega očekuje da Orleanin nenarativni predložak svede na tipični hollywoodski uradak sastavljen od romanse, kriminalističkog zapleta i potjere. Charliejeva tjeskoba postat će intenzivnija nakon što mu se u stan useli brat blizanac Donald, entuzijastični bedak koji i sam odluči postati scenarist – i to, na Charliejev užas, uspješniji od njega.

Spike Jonze i Charlie Kaufman spadaju među filmaše koji su svježim i originalnim spojem metafikcije, apsurdnog humora i videospotovskog senzibiliteta savršeno utjelovili Zeitgeist prijelaza u novi milenij. Njihov drugi dugometražni film, Adaptacija, varijacija je na temu teškoća očuvanja osobnog integriteta, originalnosti i autentičnosti u svijetu u kojem je uspjeh nerijetko povezan s prosjekom i banalnosti, a odnos stvarnosti i fikcije kompleksan, što su teme koje su upečatljivo istraživali i u svome prvijencu Biti John Malkovich (Being John Malkovich, 1999). Ovoga puta njihov je humor direktnije usmjeren na hollywoodsku tvornicu snova, njezine pripovjedne strategije i recepte uspješnosti. Jonzeju i Kaufmanu pritom je uspjelo zadržati „i ovce i novce“, tj. napraviti satiru sedme umjetnosti koja isporučuje ono što kritizira, na način da svi budu zadovoljni.

Rezultat je možda i najbolji film o kreativnoj krizi s ove strane Osam i pol (Otto e mezzo, 1963), a koji se uz zaigran scenarij i režiju može pohvaliti izvrsnim glumačkim nastupima predvođenima Nicolasom Cageom u dvostrukoj ulozi Charlieja i Donalda, Meryl Streep u ulozi autorice Susan Orlean te Chrisom Cooperom, kojem je uloga karizmatičnog kradljivca orhideja Johna Larochea donijela Oscara za najboljeg sporednog glumca.