Program

Kada su Andya Warhola upitali kako je snimio neke od svojih najpoznatijih filmova, odgovorio je da je upalio kameru i otišao. Upravo je taj ikonoklastički odnos prema imperativu komercijalne kinematografije da stvaranje filma i njegovo trajanje podredi potrebi da se pred kamerom nešto zapleće, karakterizira i prikazuje ono što je specifično za eksperimentalni film od njegovih početaka. Bez obzira na to radi li se o kinetičkim eksperimentima dade i nadrealizma ili duracijskim epovima strukturalnog filma, ovi radovi pozivaju gledatelje da se izlože trajanju u esencijalnom i pročišćenom obliku, da urone u struje filmskog vremena bez pojasa za spašavanje.

Ako uz klasične fabularne filmove vezujemo pojam narativne ekonomije, pri čemu svaki segment ima odgovarajuće mjesto u većoj pripovjednoj shemi, eksperimentalni film prema vremenu se odnosi kao prema svima dostupnom luksuzu koji velikodušno rasipa.

Tema dokolice, tj. vrijeme provedeno u neradu i besposličarenju, pritom se nametnula kao provodna nit kroz većinu filmova u programu. Ponekad je to vrijeme provedeno u melankoliji, snatrenju i slušanju glazbe (Plači kad se dogodi, Laida Lertxundi), rejvanju među avetima fizičkog rada (Nova stoljeća dolaze rijetko, kolektiv coyote), iskapanju i obradi internetskih klipova u praskozorju YouTubea (Perpetuum mobile u zemlji meda i mlijeka, kolektiv AL and AL) ili opsesivnom promatranju NPC likova u videoigrama (Iz pozadine, kolektiv Total Refusal).

Druga važna tema je (ne)funkcionalnost naših tijela u vremenu, prostoru ili određenoj akciji, kao što su kuhanje (Raznesi moj grad, Chantal Akerman), održavanje erekcije kroz desetljeća (Krutost 1-3 / 7, Albert Sackl), odnosno umor i spavanje (Dostava snova, Yuan Zheng).

Program AKO NE SADA stoga predstavlja nekoliko različitih prijedloga rasipanja filmskog vremena, trake ili piksela, pri čemu iz narativne dokolice izrasta nova vizija onoga što sedma umjetnost može biti – i što je bila – kroz različita desetljeća. Projekcija se održava u suradnji sa 37. Salonom mladih.

RAZNESI MOJ GRAD (Saute ma ville), r. Chantal Akerman
BE, 1968, 12′, DCP

Prvi film Chantal Akerman i prvi dolazak u dodir s onim što će kasnije postati njezino djelo. Priča o osamnaestogodišnjakinji koja se vraća kući, jede špagete, čisti, a zatim pali plin.

PERPETUUM MOBILE U ZEMLJI MEDA I MLIJEKA (Perpetual Motion in the Land of Milk and Honey), r. AL and AL
UK, 2004, 6′, SD VIDEO

AL-ov i AL-ov djed umirovljeni je inženjer i inovator čiji je životni cilj stvoriti perpetuum mobile — neograničen izvor energije za ljude. Tijekom telefonskoga razgovora s Jaganjcem Božjim Britney Spears sabotira projekt i pokrene vlastiti pogon beskonačnosti. Sukob izazove niz alkemijskih reakcija koje imaju samo jednu posljedicu — zemlju punu meda i mlijeka.

PLAČI KAD SE DOGODI (Llora cuando te pase), r. Laida Lertxundi
ES, US, 2010, 14′, DCP

Gradska vijećnica u Los Angelesu zrcali se na prozore Motela Paradise i služi kao uporište za putovanje prirodnim prostranstvima Kalifornije. Otkrivamo suzdržanu psihodramu igre, gubitka i preobrazbe svakodnevnih prostora. Glazba se pojavljuje u interijerima i eksterijerima i govori o beskraju i žudnji.

KRUTOST 1-3 / 7 (Steifheit 1 – 3 / 7), r. Albert Sackl
AT, 2018, 9′, 35 mm

Svakih deset godina filmaš Albert Sackl razodjene se u neutralnom prostoru ispred kamere, koju zatim na četiri sata pusti da ga snima u time lapseu, sve dok tri minute filma, tj. svih 4000 sličica standardne role 16 mm filma, ne budu ispunjene. Početna postavka (i ne sasvim jednostavan izazov) sastoji se od toga da za vrijeme rada kamere umjetnik mora satima održavati erekciju, što (oprez, slijedi spoiler!) nije uvijek moguće. Na prvi pogled, krutost djeluje jednostavno, no riječ je o lukavu pothvatu koji plovi između narcizma i samouništenja, mahnitosti i praznine, samozadovoljenja i samouništenja.

DOSTAVA SNOVA (Dream Delivery), r. Yuan Zheng
CN, 2019, 9’

Iscrpljeni dostavljač ispružio se na klupi u parku pored ceste i čvrsto spava. U njegovim snovima radnici se okupljaju u pustinji parka Shanzhai: dinamični vozači postaju statični „kipovi“, sušta suprotnost brzini i efikasnosti koju neumorno nastoje dostići. Ova plejada suvremenih radnika upućuje na drugu stranu kineskog ekonomskog čuda: povećanu homogenizaciju urbanog života pogonjenu tehnologijom i kapitalom, kao i novim vrstama rada i društvene eksploatacije. Neprestano brzo kretanje i rad bez mogućnosti odmora.

NOVA STOLJEĆA DOLAZE RIJETKO (New Centuries Are Rare), r. coyote
SE, 2023, 12′, DCP

Arhaična topografija švedskog gradića Norberga, premrežena mnoštvom starih rudarskih tunela koji vrludaju ispod površine zemlje ispunjeni vodom, priča nam priču o deindustrijalizaciji. Krajem 20. stoljeća ti gradovi duhova napuštenih industrija transformirali su se u mjesta otpora i eskapizma – tvornički podovi postali su plesni podiji. Nekadašnji rudarski gradić danas je najpoznatiji po Norbergfestivalu, najvećem skandinavskom festivalu elektroničke glazbe. Film nas vodi na zvučno putovanje isprepletenim slojevima prošlosti uspoređujući simboličnu priču o ravesceni 20. stoljeća i povijest radničkog otpora u regiji.

IZ POZADINE (Hardly Working), r. Total Refusal
AT, 2023, 20′, DCP

Iz pozadine je film koji iz etnografske perspektive istražuje rad i životne stvarnosti NPC-ova – likova u videoigrama kojima upravlja računalo (eng. non-player characters), a koji nastanjuju digitalni svijet poput statista, stvarajući dojam normalnosti. Pralja, konjušar, ulični čistač, stolar – svi su oni poput sizifovskih strojeva čije radne rutine i obrasci ponašanja, zajedno s greškama i kvarovima, stvaraju živopisnu analogiju rada u kapitalizmu.