TAJNE I OTKRIVENJA naslov je poglavlja u Vogelovoj knjizi, a prikazuje ateista fasciniranog iracionalnim, animističkim moćima filma u kojemu se “slavi jedini apsolutno moderan misterij” (André Breton). Aspekt “mjuzikla” je, međutim, naš: to je pokušaj da prikažemo sedam veličanstvenih filmskih radova u obliku pjesmarice. Iako teatralna i razigrana, ova rundela također je opsjednuta duhovima i obdarena nevjerojatnim skladom; spaja znanstveni i nadrealistički imaginarij te pronalazi dom u kojem su izgubljene sve domovine.
VIDEO-INTRO, Alexander Horwath & Regina Schlagnitweit, 2021., 7:17’ [kustosi programa AMOS U ZEMLJI ČUDA
Pozdrav, ljubitelji filma! Mi smo Regina & Alex iz Beča i imamo zadovoljstvo predstaviti vam filmski program koji smo ove godine sastavili povodom stote obljetnice rođenja Amosa Vogela.
U svojim smo odabirima nastojali izbjeći odviše znanstven ili sustavan pristup. Najviše od svega željeli smo odati počast Amosovu duhu sastavljanja programa i njegovu načinu razmišljanja te idejama koje su mu bile važne – u filmu i drugdje.
Stoga nismo odabrali samo filmove koje je on sam prikazivao, volio i o kojima je pisao. Nastojali smo primijeniti i njegovo naslijeđe otvorenosti srca i uma za djela koja su nastala kasnije – ili su mu bila nepoznata.
Današnja filmska kultura sasvim je drugačija zvjerka nego što je bila za života i u vrijeme Amosa Vogela. Ima je i više i manje nego prije 40 ili 70 godina.
Ono što se nekada smatralo “rijetkim” i “nedostupnim”, ili pak “tabuom”, sada se čini lako pristupačnim i nesputanim. No ustvari su mnogi tabui još uvijek među nama, a ima i novih. Amos, pravi građanin svijeta, i dalje bi uživao u bavljenju filmovima koji se smatraju “iritantnima”, “problematičnima” ili “kontroverznima”. Filmovima koji nisu već unaprijed – algoritamski ili ideološki – formatirani u skladu s pretpostavljenim ukusima i predodžbama drugih građana u prostoriji.
Amos je bio neustrašiv i svjestan dvoznačnih konstelacija moći, prosvjetljenja i boli, vlastitih i tuđih. Ništa manje ne biste niti očekivali od čovjeka koji se rano u životu morao pomiriti s gubitkom domovine, materinskog jezika i nekoliko svojih rođaka u holokaustu; i koji se morao pomiriti s činjenicom da mu je najsretniji dan, kada se oženio ljubavlju svog života, bio i dan kada je prva nuklearna bomba bačena na Hirošimu.
INTRO: AMOS VOGEL 2003., interview Paul Cronin [isječak: Film kao subverzivna umjetnost: Amos Vogel i Cinema 16 | extract: Film as a Subversive Art: Amos Vogel and Cinema 16], 2:49’
Otajstva i zamke vjere. Amos Vogel, 82, čita pjesmu koju je napisao kao 16-godišnjak: oproštaj od organizirane religije.
VATROMET | FIREWORKS, Kenneth Anger, 1947., 16-mm, c/b, zvuk | b/w, sound, 14’
Proces buđenja želje, snimio 17-godišnjak koji se predstavlja kao Sanjar u ovoj homoerotskoj sado-mazo fantaziji: “Bilo je to moje naukovanje među čudima koja su me okruživala.”
SEVILJSKI ZEC | RABBIT OF SEVILLE, Chuck Jones, 1950., 35-mm, boja, zvuk | colour, sound, 7’
Bombastična mješavina Rossinijeve opere s natruhom Mendelssohna u Reader’s Digest stilu. A Zekoslav Mrkva pjeva: “Što bi ti sa zekonjom? Zar ne vidiš kakva sam slatkica? Ja sam tvoja senjoritica!”
TARANTULA | LA TARANTA, Gian Franco Mingozzi, 1962., 35-mm, c/b, zvuk | b/w, sound, 19’
Ja i vražji blues. Mogu li violina, harmonika i tamburin otjerati Princa tame? Na poluotoku Salento u južnoj Italiji žene koje je “ugrizla tarantula” ekstatično plešu kako bi izbacile iz sebe “otrov”.
ZDRAVI LJUDI ZA RAZONODU | HEALTHY PEOPLE FOR FUN, Karpo Godina, 1971., 35-mm, boja, zvuk | colour, sound, 15’
Zagonetan recital. Oda radosti i brojnim narodnostima vojvođanskog kraja u režiji Karpa Godine, predstavnika jugoslavenskog novog vala, nije naišla na razumijevanje cenzora. Njihov problem.
ŠPAROGA | ASPARAGUS, Suzan Pitt, 1979., 35-mm, boja, zvuk | colour, sound, 19’
Vogelov omiljeni film: “Započinje činom defekacije, a završava felacijom, što su metafore istrošenih i obnovljenih kreativnih impulsa”. Glazbeni povjerenici: Richard Teitelbaum, stručnjak za Nona, i slobodni džezist Steve Lacy.
FILM JE. 3.1 | FILM IST. 3.1 | FILM IS. 3.1, Gustav Deutsch, 1998., 16-mm, boja & c/b, zvuk | colour & b/w, sound, 4’ [fragment FILM IST. 1–6]
Gustav Deutsch, čarobnjak pronađenih zvukova i slika, uranja u svjetlucavi ocean znanstvenog filma i otkriva ljepotu glotisa. Nevaljalac u vratu njegov je stalni pratilac.
O, DOMOVINO MOJA | OH MY HOMELAND, Stephanie Barber, 2019., 16-mm, boja, zvuk | colour, sound, 4’ [izvođačica | performed by: Leontyne Price]
Arija porobljene afričke princeze. Završava. Žena koja je pjevala gleda u prošlost i budućnost. O patria mia, bit ćeš obnovljena. Kleknimo na stadionu.
(tekstovi Alexander Horwath & Regina Schlagnitweit; prevela Marina Schumann)
Pri ulasku u prostorije kina Kinoteka obavezno je predočiti EU digitalnu COVID potvrdu, negativan PCR test (ne stariji od 72 sata) ili brzi antigenski test (ne stariji od 48 sati). Više na Odluka – obvezno testiranje.pdf (gov.hr)
Ulazak je moguć osobama kod kojih postoje kontraindikacije za cijepljenje, što se dokazuje liječničkom potvrdom.
Osobe koje nemaju odgovarajuću dokumentaciju, nažalost neće moći prisustvovati programima koji se održavaju u kinu Kinoteka.
Ako ste ulaznice kupili unaprijed, a ne posjedujete EU digitalnu COVID potvrdu ili drugi odgovarajući dokaz, povrat novca možete ostvariti putem kanala kojim ste ulaznice i kupili.
U slučaju respiratornih problema, temperature iznad 37,2 ili bilo kojih drugih simptoma bolesti, molimo da odgodite dolazak u kino.
Kordunska ulica 1, 10000 Zagreb
kinoteka@centarcesarec.hr
Radno vrijeme blagajne: 1 sat prije projekcije
Broj telefona blagajne: 01/5619-189
KONTAKT:
Centar za kulturu i film Augusta Cesarca
sjedište i radionički prostori
Ilica 227, 1. i 3. kat, 10000 Zagreb
info@centarcesarec.hr
Ponosni član: