Program

„Kultni petak“ poseban je program kina Kinoteka namijenjen filmofilima pustolovna duha čiji je filmski ukus otvoren egzotičnom, provokativnom i rubnom filmskom izrazu. Unutar ove programske linije prikazivat ćemo naslove koji su s vremenom izgradili vjernu sljedbu posvećenih štovatelja – mnoge od njih i po prvi puta nakon dugo vremena na velikome platnu.

„Bi li volio nestati?“ Mladi policajac Steve Burns dobija zadatak infiltrirati se u newyoršku gej S&M klupsku scenu, kako bi uhvatio psihopata koji ubija homoseksualce. No u svijetu promjenjivih identiteta koji počiva na teatralizaciji igara dominacije i podložnosti, kako prepoznati pravu prijetnju?

Razdoblje novog Hollywooda obilježilo je testiranje izražajnih i umjetničkih sloboda na velikome platnu, no čak i u takvome kontekstu, Cruising Williama Friedkina djeluje kao da se omakao pažnji studijskih glavešina. Inspiriran istoimenim romanom novinara Geralda Walkera te nizom zločina koji su 1970-ih potresali newyoršku fetiš klupsku scenu, film je sniman na autentičnim lokacijama i s pripadnicima S&M zajednice kao statistima, čija je jedina uputa bila da u klubovima rade ono što bi i inače radili da kamere nisu prisutne. Snimljeni materijal bio je predmetom dugotrajnih pregovora s predstavnicima organizacije MPAA zaduženoj za kategorizaciju, koja je film vraćala na Friedkinov montažni stol čak 50 puta. Iz kinoverzije naposljetku je izbačeno 40 minuta danas izgubljenog hardcore materijala, kako bi se izbjegao ozloglašeni predikat X.

Friedkin tvrdi kako je bilo riječ o unaprijed osmišljenoj strategiji: ekstremniji prizori bili su crveni plašt za odvlačenje pozornosti ne bi li završna verzija bila što vjernija njegovoj autorskoj viziji. No i ono što je preživjelo škare cenzora za neke je gledatelje bilo previše.

Sugestivno korištenje elipsa i zatamnjenja, ubacivanje sublimnih slika u prizore nasilja te pametno korištenje fetišističkih kostima i ostalih parafernalija do neprepoznatljiosti brišu granice između figura autoriteta, njihova fetišističkog odraza u S&M-u te perverzije u zločinu – sve to Cruising povremeno vuče i u područje nadrealnog, a istovremeno nudi provokativan pogled na fluidnost seksualnog i rodnog identiteta, lišen zaštitnih rukavica političke korektnosti.

Iako u vrijeme svoga nastanka negativno dočekan i od kritike i od LGBT aktivista, koji su se zbog negativnog prikaza zajednice protiv njegova snimanja borili od samoga početka, Friedkinov Cruising danas uživa kultni status, čak i među svojim osporavateljima. Svojim zapletom, temama i strukturom najavio je ciklus erotskih trilera 1990-ih, a njegovo istraživanje rubnih područja seksualnosti i negativnih posljedica njezina potiskivanja, i četrdeset godina nakon premijere jednako uznemiruje i intrigira. Uz sve to, Friedkinov seksualni košmar fascinantan je kao zapis jedne nestale subkulture i posljednjih izdisaja liberalnih nastojanja novog Hollywooda da pomiče granice onoga što se u mainstreamu moglo prikazati.

Cruising je u nas bio poznat pod naslovima Gluvarenje i Mamac, a prikazujemo ga u novoj, impresivnoj restauraciji, koju je nadgledao redatelj filma William Friedkin.