Program

Svi smo mi izumitelji, koji jedre na putovanju otkrivenja, vođeni personalnim kartama, kojih ne postoje kopije. Svijet čine sama vrata, same prilike.

Ralph Waldo Emerson

Film je uistinu zavjera.

Gena Rowlands (Minnie i Moskowitz)

Nakon iznenadne smrti oca koji je bio sklon teorijama zavjera, kći nasljeđuje očev patent za stanovitu elektromagnetsku iscjeliteljsku spravu. Ovaj neobičan i osoban film produkt je suradnje između eksperimentalne filmašice Courtney Stephens i glumice Callie Hernandez baziran na obiteljskoj povijesti potonje i arhivima njezina pokojnog ekscentričnog oca, nadriliječnika i „prodavača ideja“.

Izum istražuje proces tugovanja za kompliciranim roditeljem kroz medije filma i teorije zavjere, snimljen je 16mm kamerom u Massachusettsu, a njegovi dijalozi i vizualni jezik prizivaju američke transcendentaliste. Intimna tjeskoba i noirovska misterija neraskidivo se povezuju dok Callie Hernandez (ili verzija nje same) traga za istinom o svojem ocu, izumitelju naprava koji se hvalio njihovom neiskorištenom moći, čija smrt nije ono što se čini. Njeno je putovanje vodi u američku zabit punu čudaka, tupana, financijskih lešinara, ali i povremenih simpatija, uporno nas podsjećajući  koliko naši voljeni skrivaju od nas kako u životu tako i u smrti.

U ovom enigmatičnom filmskom izdanku, savršenom krojenom za naše doba post-istine, lažnih vijesti i alternativnih činjenica, fikcija i fakcija pretapaju se i prepliću uz razne vrtoglave učinke. Riječima filmskog kritičara Richarda Brodyja Izum podastire precizni izvještaj o američkom stanju uma i njegovoj „epidemičnoj nesposobnosti da razluči činjenice od fantazije.“ Zajednička filmska istraga Stephens i Hernandez u maniri dokufikcije propituje zašto se zavjere i žalovanje susreću u našoj podsvijesti, razotkrivajući pritom utemeljiteljski mit americane – ideju o potpunoj transformaciji vlastite persone i njezine mračne implikacije. (Dina Pokrajac)