Program

Program se sastoji od dva filma:

KUĆNI FILMOVI ROCKA HUDSONA (Rock Hudson’s Home Movies, US, 1992, 61′), r. Mark Rappaport

Dokumentarni film Marka Rappaporta zanimljiv je kritički hibrid filma eseja, filma kolaža, lažnog dokumentarca i ozbiljne analize reprezentacije u kojoj je glavna zvijezda found footage materijal. Pomno odabrani isječci iz filmova Rock Hudsona, neki tehnički i na razini VHS materijala, služe naratoru Ericu Farru, slučajno odjevenom i počešljanom baš kao Rock Hudson, kao inspirativni materijal. Iz tog vizualnog „teksta“ ili posthumnog dnevnika razotkrivanja, subjektivno i izravno u kameru govori citate svog junaka, objašnjavajući što su pojedine scene i riječi iz slavnih filmova zapravo značile, ali se to u vrijeme njihova nastanka nije moglo, nije smjelo ili nije bilo oportuno reći. Rappaport, inače specijaliziran i često nagrađivan za ovakav format dokumentarca, sam će o svome filmu kazati: „Ova revizionistička filmska povijest preispituje filmove Rocka Hudsona u svjetlu onoga što sada svi znamo o njemu – naime, da je bio gay i da je umro od AIDS-a. On je prizma kroz koju se mogu istraživati pretpostavke o seksualnosti, rodno kodiranje i seksualno igranje uloga u holivudskim filmovima u Americi 1950-ih i 60-ih“. Isječci su grupirani prema nekoliko tematskih ključeva: forsirana heteroseksualna seksualna orijentacija na ekranu, slabi i neriješeni odnosi sa ženama, kadrovi Rocka s drugim muškarcima i brojni drugi. Sraz konvencionalno muževne ekranske hetero-persone i agonije prikrivanja dvostrukog života jednog klozetiranog glumca, nije međutim napad na jednog lika, riječ je najprije o razotkrivanju holivudskih običaja u represivnim vremenima. Izvedbeno, ova subverzivna i smiješna upotreba videa postala je arhetipski model za nadolazeću budućnost filmske kritike kakva danas postoji na društvenim mrežama i kanalima, poput YouTubea i TikToka. Kućni filmovi Rocka Hudsona jedan je od najoriginalnijih, ali zaista i najčudnijih esej-filmova.

LEZBE, KAMERA, AKCIJA! (Dykes, Camera, Action!, US, 2018, 58′), r. Caroline Berler

Dokumentarci koji se bave općim razvojem i nastankom queer filma više nisu rijetkost. Međutim, slučajevi u kojima se untar tog korpusa obrađuje isključivo lezbijski queer i to iz ruku lezbijskih autorica, nešto je sasvim drugačije, gotovo pa neviđeno i egzotično. Većina ljudi, nažalost, ne poznaje ovu povijest. Nije ni čudo, jer i lezbijke nisu uvijek uspjele vidjeti same sebe na platnu kino ekrana. Redateljica Caroline Berler u filmu Lezbe, kamera, akcija! prati nastanak tih naslova u vremenu između Stonewalla, procvata feminističkog pokreta i eksperimentalnog filma 1970-ih, kada je i lezbijski celuloidni rukopis izgradio svoju vidljivost i sebi svojstven stil. Redateljice Barbara Hammer, Su Friedrich, Rose Troche, Cheryl Dunye, Yoruba Richen, Desiree Akhavan, Vicky Du, filmska kritičarka B. Ruby Rich, Jenni Olson i druge, iznose dirljive i često urnebesne priče iz svojih života i govore o tome kako su izrazile svoj queer identitet kroz film. Berler pak ispituje načine na koje žene redateljice daju svoj doprinos, te naglašava ulogu koju imaju mediji i reprezentacija spolnosti i roda u oblikovanju naše percepcije jednih o drugima. Ovaj dokumentarac nema naraciju, autorice pričaju svoje priče i to će mnoge uputiti u dodatno istraživanje sasvim novih i nepoznatih naslova queer i lezbijskog filma.