Program

Britanski slikar Francis Bacon jedne večeri u svome ateljeu nailazi na Georgea Dyera, mladog i naočitog lopova koji mu je provalio u studio. No umjesto da pozove policiju, Bacon ga poziva sebi u krevet. Ono što slijedi je turbulentna ljubavna priča u kojoj se sudaraju umjetnost, osjećaji, seks i ovisnost.

Ljubav je pakao: Skica za portret Francisa Bacona dugometražni je prvijenac Johna Mayburyja, britanskog filmaša koji se proslavio kao redatelj videospotova (Pet Shop Boys, Sinéad O’Connor). Mayburyjev debi je fascinantna studija karaktera Bacona, Dyera i umjetničke scene vremena, koja nadilazi konvencije tradicionalnog biopica.

Svojim interesom za figurativni izraz Bacon je odudarao od tada favoriziranih likovnih težnji apstraktnom ekspresionizmu, a javnost je dodatno provocirao otvorenom homoseksualnošću na platnu i izvan njega. Maybury nije dobio dozvolu da u svome filmu koristi Baconove radove, stoga je njegove prepoznatljive hrvajuće figure, kubizmom inspirirane distorzirane portrete, osvjetljenje i kolorističku paletu rekreirao inovativnim snimateljskim i montažnim rješenjima, tumačeći ih i kroz psihološka stanja Bacona i Dyera. Film nose i posvećeni glumački nastupi Dereka Jacobija kao Bacona i Daniela Craiga u jednoj od svojih prvih filmskih uloga, u kojoj vješto balansira između Dyerove fascinacije i straha impozantnom karizmom i klasnim razlikama svoga ljubavnika.

Dinamiku Bacona i Dyera preuzeo je i Luca Guadagnino u Queeru (2024), ovoga puta s Craigom u ulozi starijeg ljubavnika. No Craigov William Lee, unatoč samopouzdanju i ironiji, i dalje podsjeća na iskusniju verziju Georgea Dyera: osamljenog muškarca koji u potrazi za povezivanjem prepušta autodestrukciji – ne uvijek s razornim posljedicama. Ljubav možda i jest pakao, ali i prilika za transformaciju.