Program

Novi program ciklusa Vizije: Iz Kratke baze 25 FPS-a jedan je od mogućih filmskih prijedloga o magiji svakodnevice: transformacijama, psihodeliji i novim počecima kako ih vide istaknuti filmski avangardisti – kostimirani rituali Kennetha Angera, lirski spiritizam Gunvor Nelson, fotokemijski realizam Charlotte Pryce i nefikcijske etnografije Bena Russella.

 

FILMOVI:

INAUGURACIJA PALAČE UŽITKA (Inauguration of the Pleasure Dome), r. Kenneth Anger
SAD, 1954, boja, zvuk, 38′, DCP

Film je izveden iz jednog od dramskih rituala Aleistera Crowleyja u kojem kultisti preuzimaju identitet boga ili božice. Drugim riječima, predstavlja nešto poput plesa pod maskama koji planiraju cijelu godinu, a uoči šabata svi se maskiraju u bogove i božice s kojima su se poistovjetili i sve nalikuje na improvizirani happening. Na tome se zapravo i temelji film — na međusobnoj interakciji bogova i božica, a u Inauguraciji Palače užitka ključna je legenda o Bakhu koja završava tako da ga bakantice raskomadaju. To je ono bitno. Umjesto da se koristim specifičnim ritualom koji bi povlačio za sobom mnogo izgovorenih riječi, kao što to rituali obično zahtijevaju, želio sam stvoriti osjećaj prelaska u svijet čudesa. Pritom je uporaba boje i fantazije progresivna; drugim riječima, ona se širi, postaje potpuno subjektivna, kao da sakrament pričesti gledamo očima onih koji ga primaju. (Kenneth Anger)

ZOVEM SE OONA (My Name is Oona), r. Gunvor Nelson
SAD, 1969, c-b, zvuk, 10′, 16 mm

Zovem se Oona lirska je evokacija unutarnjeg i izvanjskog svijeta Oone, kćeri Gunvor Nelson. Zvučni zapis koji je producirao Steve Reich sastoji se od beskrajnog niza riječi koje Oona izgovara i neprestance ponavlja, a slike djevojčice koja se igra, miluje konja, jaši u šumi su u loopu i superimpoziciji. Film stvara sliku djetinjstva koja je više neugodna nego što je idealistična. „Mislim da su i njezin i moj svijet iz djetinjstva ovdje pomiješani. Kao dijete se osjećate relativno sigurno u svom vlastitom svijetu, ali sve ostalo je misteriozno i ​​zastrašujuće – možda postoje čudovišta i trolovi, čak i ako ih nikada niste vidjeli.” (Gunvor Nelson)

OTKRIĆA NA ŠUMSKOM TLU (Discoveries on the Forest Floor), r. Charlotte Pryce
SAD, 2007, boja, bez zvuka, 4′, 16 mm

Ovaj ručno obrađeni film sastoji se od tri minijature, „heliografske studije biljaka“, i primjer je redateljičine duboke posvećenosti istraživanju svijeta prirode minucioznom upotrebom tehničkog aparata u službi razotkrivanja golom oku nevidljivih sila biljnog svijeta.

U ŽURBI (Against Time), r. Ben Russell
Francuska, 2022, boja/c-b, zvuk, 23′, DCP

Tonska poema u plavom i crvenom. Plavo – soundtrack iz CD-a Cyndi Lauper vodi u (drugi) pokušaj pronalaženja puta u magli posljednjih nekoliko godina. Snimljeno između Karpata, pankerskih klubova u Vilniusu i bjeloruske proslave Dana neovisnosti 2019.; inspirirano radom pokojnog filmaša Jonathana Schwartza. Crveno – strukturalistički dnevnik: raspoloženje + more + pokret. Snimljeno u Marseilleu i njegovoj okolici između 2021. i 2022.