Program

Sredovječni muškarac Robert Fähmel priča mladome zaposleniku hotela o progonima tijekom Trećeg Reicha. Njegov otac Heinrich, arhitekt poznat po izgradnji lokalne župe, prisjeća se militarističke zaluđenosti za vrijeme Prvog svjetskog rata, kada je njegova supruga Johanna bila suočena s pravnim problemima jer je uvrijedila cara. U isto vrijeme izopćeni brat Robertove biše žene vraća se u rodni grad kako bi se suočio sa svojim nekadašnjim mučiteljem, danas visokopozicioniranim službenikom, a tu su i Robertovi sinovi, pripadnici treće generacije Nijemaca koji odrastaju u vrijeme društvene i ekonomske izgradnje.

Inspiriran romanom Heinricha Bölla Biljar u pola deset iz 1959. godine, Nepomireni pokriva pola stoljeća njemačke povijesti, a zbog svoje fragmentirane strukture ponekad ga nije jednostavno pratiti. Jean-Marie Straub i Danièle Huillet svjesno izbjegavaju posegnuti za bilo kojim oblikom stilizacije u kostimima, setovima, kameri, govoru ili načinu glume kako bi gledatelju olakšali snalaženje u kronologiji događaja, jer bi time središnji problem delegirali u historijsku prošlost. Naprotiv, razbijanjem fimskog iluzionizma oni stvaraju dojam vječne sadašnjosti, što dobiva političku težinu uzmemo li u obzir da se bave povezanošću nacionalizma, militarizma i fašizma s kojima se njemačko društvo nije nikada propisno suočilo.

Jean-Marie Straub i Danièle Huillet ubrajaju se u estetski i politički najradikalnije redatelje europskog modernizma, a njihov utjecaj snažno se osjeti i u Fassbinderovu stilu, posebice u napuštanju realizma i naturalizma u glumi te u interesu za povezivanje buržujskog konformizma i fašizma.

Prije Nepomirenih prikazujemo i kratkometražni film MACHORKA-MUFF (1962., 18 min), crnohumornu priču istih autora koja prati dogodovštine nekadašnjeg nacističkog oficira iz naslova u poslijeratnoj Njemačkoj.