Moć rijetko nastupa otvoreno – ona djeluje difuzno, prostorno, kroz geste, tišine i navike. Program Nevidljive moći okuplja radove koji odbacuju spektakl dominacije u korist suptilnijih, ali ne manje brutalnih formi vladavine: kroz pejzaže, zvukove, rutine i odsustva. Ovi filmovi ne tematiziraju moć kao gotov koncept, već je otkrivaju u procesu – kako se konsolidira kroz infrastrukture i oblike svakodnevice – i kako se, jednako tako, potkopava, prelama i izmiče.
U Planini sa zastavom Johna Smitha, monumentalni simboli nacionalnog identiteta pretvaraju se u tihu pozadinu svakodnevice podjele; u kontrastu mikroskopskog i makroskopskog, film otkriva banalnost spektakla i rutinu političkog nasilja. Dnevnik neba Lawrencea Abu Hamdana pretvara zvučni pejzaž Beiruta u atmosferičnu arhivu neprekidnog nadzora i prijetnje, gdje nebo postaje prostor okupacije, a strah svakodnevno stanje. Deborah Stratman u Selu, utišanom rekonstruira Jenningsovu ratnu alegoriju da bi otvorila pitanje reprodukcije kolektivne traume i ideološkog zvuka – zvuka koji oblikuje ponašanje, pamćenje, percepciju. Bojište Jannisa Lenza vodi nas u distopijski vojni vrt u kojem se disciplina održava kroz preciznost obrezivanja trave, dok ratna oprema postaje muzejski artefakt i podsjetnik da je povijest uvijek prisutna – čak i kad je zaboravljena.
Nevidljive moći ne nude razotkrivanje istine, već poziv na gledanje i slušanje onoga što inače prolazi ispod praga percepcije – ambivalentnih mjesta gdje represija nosi lice reda, a otpor izranja iz tišine.
FILMOVI:
PLANINA SA ZASTAVOM (Flag Mountain), r. John Smith
UK, 2010, 10′, HD
U Nikoziji, podijeljenom glavnom gradu Cipra, izraz nacionalizma došao je do svog logičnog kraja. Prebacujući se iz makro u mikro perspektivu, Planina sa zastavom suprotstavlja dramatičan spektakl i svakodnevni život dok stanovnici obiju strana grada obavljaju svoje svakodnevne dužnosti.
DNEVNIK JEDNOG NEBA (The Diary of a Sky), r. Lawrence Abu Hamdan
LB, 2024, 44′, HD
Dnevnik jednog neba razotkriva atmosfersku simfoniju nasilja nad Beirutom, otkrivajući jezivi spoj neprestanih izraelskih vojnih letova i zujanja generatora tijekom nestanaka struje. Ovaj 45-minutni video-esej gledatelje uvlači u jezivu kroniku svakodnevice u kojoj se zrak transformira u oružje i gdje se teror opetovanih zvučnih upada pretvara u uznemirujuće banalnu kulisu.
SELO, UTIŠANO (Village, silenced), r. Deborah Stratman
US, 2012, 7′, HD
Prerada najvažnije, 36-minutne dokudrame Humphreya Jenningsa iz 1943, Tiho selo, u kojem velški rudari iz sela Cwmgiedd iznova glume nacističku invaziju i uništenje češkog rudarskog sela Lidice koje je pružalo otpor. U ovom prikazu središnje mjesto ima zvuk kao metoda društvene kontrole i šira povijesna implikacija ponavljanja. Hommage Jenningsovu lucidnom prikazu radničke solidarnosti, moći i odavanju počasti.
BOJIŠTE (Battlefield), r. Jannis Lenz
DE, 2020, 8′, HD
Nadahnuto citatom austrijskog ekspresionista Oskara Kokoschke: „Korov su način kojim se priroda suprotstavlja vladavini vrtlara”, Bojište dočarava unutarnji život jedne vojne baze kao mikrokozmosa koji kao da je iz nekog drugog vremena. Vojnici se pomno usredotočuju na vrtlarenje umjesto na pripreme za rat. Travnato bojište dobiva svježu košnju. Film prikazuje sanjiv pogled u imaginarnu budućnost u kojoj vojarne niču kao dobro održavani muzeji na otvorenom. Tenkovi preostaju kao relikvije, nijemi ali zlokobni. Dio ih i dalje radi.
Kordunska ulica 1, 10000 Zagreb
kinoteka@centarcesarec.hr
Radno vrijeme blagajne: 1 sat prije projekcije
KONTAKT:
Centar za kulturu i film Augusta Cesarca
sjedište i radionički prostori
Ilica 227, 1. i 3. kat, 10000 Zagreb
info@centarcesarec.hr
Ponosni član: