Program

Krajem 1960-ih godina u Kinoklub Zagreb učlanila se Tatjana Ivančić, i u nešto manje od naredna dva desetljeća pod klupskim je logotipom napravila preko 70 filmova. Ivančić je u to vrijeme bila jedna od rijetkih žena koje su radile u mediju eksperimentalnog filma u Hrvatskoj – pola stoljeća kasnije, u Kinoklubu Zagreb postoji niz autorica koje se aktivno, inteligentno i promišljeno bave istraživanjem filmske slike. Mare Šuljek i Ivana Ognjanovac, Barbara Radelja, Nina Matusina, Valentina Lončarić, Nela Gluhak, Jasna Safić, Marija Lučić, Marija Georgiev, Nikolina Pavleković… samo su neke od njih.

Ova mala filmska selekcija zamišljena je kao početak pregleda suvremenog (ženskog) eksperimentalnog stvaralaštva KKZ-a, a u svjetlu aktualne morfologije domaćih vizualnih umjetnosti, namjera mu je ponovno postaviti pitanja koja u povijesti hrvatskog eksperimentalnog filma već desetljećima ostaju neodgovorena. Spada li film u vizualne umjetnosti, i postoji li još uvijek crta razdvajanja filma kao umjetnosti od filma kao filma? Je li amaterski film također film? Čemu nas uči povijest domaćeg eksperimentalnog filma, i zašto su u njemu žene eksperimentatorice ustrajno marginalizirane? Mogu li tu žensku nevidljivost zaista riješiti instance koje su za nju zaslužne, ili su upravo te instance – koje se postuliraju kao metodološka paradigma za proučavanje i korigiranje ženske nevidljivosti – inherentno selektivne i diskriminatorne?

Nevidljive #1 su uvod u pregled filmova suvremenih ženskih autorica Kinokluba Zagreb, i kao cjelina predstavljaju pokušaj dijaloga, s temeljnim pitanjem na umu: možemo li institucijama prepustiti moć (samo)prepoznavanja i vlastite djelatne snage? Naime – ovisi li uopće ženska vidljivost o njima, ili se radi o prostorima slobode koje (avangardne) stvarateljice zauzimaju samim svojim djelovanjem?

Daria Blažević, Kartograf, 6’
Sunčica Ana Veldić, Osoba, 5’
Dalija Dozet, Kako razgovarati s mamom 12’ + Frame fragmenti 2’
Mateja Zidarić, Plejade, 12’
Anita Čeko, Žene na rubu, 0’40’’
Iva Gavrilović Soba s pogledom, 10’ + Punctum, 7’40’
Josipa Henizelman, Mjesta koja ne postoje, 8’
Martina Lončar, Sve u životu došlo mi je kasno, 8’
Mia Martinović, Sakupljači, 10’