Program

Hélène je sveučilišna profesorica koja se zaljubljuje u Aleksandra, oženjenog ruskog diplomata. Nemaju ništa zajedničko: on je šutljiv i povučen, voli luksuz i podržava Putina. No povezuje ih snažna tjelesna privlačnost, dovoljno intenzivna da nadiđe sve međusobne razlike. I dok Hélène u početku njihov odnos doživljava kao eksapizam od monotone svakodnevice, njihova veza postepeno će prerasti u ovisnost.

Samo strast ekranizacija je provokativnog romana Annie Ernaux, u kojem iskreno, precizno i bez zadrške koristi priču iz vlastitog života kako bi istražila pitanja ženske žudnje i njezine reprezentacije u književnosti. Izuzev poneke preinake u ondosu na roman (primjerice, radnja je s kraja 1980-ih prebačena u sadašnjost), redateljica Danielle Arbid ostala je vjerna Enrauxinu predlošku, a posebice odluci da žudnju svoje junakinje ne kriminalizira, patologizira, kažnjava ili na neki drugi način stigmatizira. Dovoljno je usporediti Samo strast s američkim filmovima slične tematike kakve je primjerice snimao Adrian Lyne: Alex, protagonistica Fatalne privlačnosti (Fatal Attraction, 1987) nakon afere će se pretvoriti u opsesivnog i opasnog psihopata, dok će izvanbračna avantura Connie u Nevjernoj (Unfaithful, 2002) dovesti do zločina i raspada braka.

Samo strast iznevjerava konvencije klasičnih erotskih trilera i melodrama. Arbidina Hélène zbog afere će privremeno izgubiti kontrolu nad vlastitim životom: počet će zanemarivati svoj posao, sina, prijatelje te naposljetku i samu sebe. No njezina opsesija nikada ne postaje uistinu destruktivna. To najbolje ilustrira epizoda u kojoj kratko putuje u Rusiju u Alexandrov grad, ne kako bi upoznala njegovu suprugu i razorila mu brak, nego samo da bi udahnula zrak koji diše.

Samo strast možda i nema kompleksnost Ernauxina predloška, ali predstavlja zanimljiv prilog u raspravi o odnosu ženske autonomije, žudnje i seksualnosti na velikom platnu, gdje ženski likovi rijetko imaju pravo na užitak, osim ako on ne završava u vezi ili – ovisno o žanru – kaznom. Danielle Arbid ostala je vjerna tematici i putenosti originala, snimivši strastvenu adaptaciju u kojoj su glavne uloge sjajno odigrali Laetitia Dosch te kontroverzni glumac i baletni umjetnik Sergueï Polunin.