Filmski producent James Ballard u otvorenom je ali monotonom braku sa svojom suprugom Catherine. Kada doživi automobilsku nesreću, James završava u bolnici gdje upoznaje magnetski karizmatičnog doktora Vaughna koji Jamesa uvodi u svoje underground društvo – supkulturu ljudi koje seksualno uzbuđuju automobilske nesreće.
Vjerojatno Cronenbergov najkontroverzniji film, Sudar je adaptacija romana J. G. Ballarda iz 1973. koji je u svoje vrijeme također podigao mnogo prašine. No od romana do filma prošlo je više od 20 godina, te je Cronenberg bio uvjeren kako će suvremenoj publici film prije biti dosadan nego šokantan. Reakcije javnosti nadišle su sva očekivanja. Predsjednik canneskog žirija, Francis Ford Coppola, toliko se protivio nagrađivanju Sudara, da su ostali članovi morali zatražiti da se Cronenbergu dodijeli rijetka Posebna nagrada žirija. Pisale su se peticije, novinski članci u Engleskoj pozivali su na zabranu filma, a kina u Americi na ulaze su stavljala zaštitare kako se na projekciju ne bi uvukao koji maloljetnik. I sam distributer filma, Ted Turner, otvoreno se trudio ograničiti i sabotirati njegovu distribuciju. Moralna panika dosegla je takvu razinu da je i sama postala predmetom proučavanja te je o njoj napisana i knjiga The Crash Controversy (2001).
Što je to u filmu izazvalo toliki zazor javnosti? Iako slijedi kodove erotskog filma, Sudar ih istovremeno i zaobilazi, odolijevajući jasnoj klasifikaciji. Alternativni oblici seksualnosti poznat su motiv Cronenbergovih filmova (Zločini budućnosti, eXistenZ), u kojima se ljudska seksualnost često postavlja na križanje erotičnog i zazornog. Hladnokrvnim spajanjem nagona za smrću i seksualnog nagona (reprezentiranih simbolično u samoj teksturi hladnog metala i tople ljudske kože), Cronenberg je snimio film o otuđenosti i otupljelosti suvremenog čovjeka, traganju za kontaktom, ali i o tome koliko bi se odnosi među ljudima promijenili ako bi se fokus seksualnosti izmjestio sa spolnih obilježja i usmjerio na neki drugi objekt – u ovome slučaju spajanje tijela i automobila. Reakcija javnosti samo je potvrdila subverzivnost ove teze.
Kordunska ulica 1, 10000 Zagreb
kinoteka@centarcesarec.hr
Radno vrijeme blagajne: 1 sat prije projekcije
Broj telefona blagajne: 01/5619-189
KONTAKT:
Centar za kulturu i film Augusta Cesarca
sjedište i radionički prostori
Ilica 227, 1. i 3. kat, 10000 Zagreb
info@centarcesarec.hr
Ponosni član: