Program

Termini projekcija:

Milena je jugoslavenska komunistkinja koja zagovara seksualnu revoluciju vodeći se učenjima Wilhelma Reicha, austrijskog psihoanalitičara, filozofa i Freudova učenika koji je spajao psihoanalizu i marksizam, tvrdeći da klasna i seksualna revolucija idu ruku pod ruku. No izgubit će glavu za Vladimirem Iljičom, svjetskim prvakom u umjetničkom klizanju iz Sovjetskog Saveza.

Dušan Makavejev u svojim se ranijim filmovima bavio istraživanjem osobne sreće i seksualnih sloboda, a u Misterijama organizma svoju je istragu proširio na cijeli svijet. Kratica W. R. u naslovu može označavati inicijale Wilhelma Reicha, ali i svjetsku revoluciju (world revolution). Makavejev i ovdje poseže za kolažnom dramaturgijom, pri čemu igrane dijelove snimljene u/o Jugoslaviji nadopunjuje njemačkim znanstvenim i sovjetskim propagandnim materijalima te dokumentarnim segmentima iz SAD-a, u kojima se kao protagonisti i govornici pojavljuju Reichovi kolege i članovi obitelji, Warholova muza Jackie Curtis, urednik časopisa Screw Jim Buckley i niz umjetnika koji su se u svome radu napajali „orgonskom energijom seksa“.

Raznorodne materijale povezao je u filmski esej vodeći se Ejzenštejnovom idejom dijalektičke montaže koju proširuje na čitavo djelo – a sve ne bi li istražio različite načine na koje se seksualnost potiskuje, sublimira, a ponekad i eksplozivno oslobađa sa svih strana željezne zavjese.

Rezultat je ostvarenje jedinstveno u povijesti jugoslavenske i svjetske kinematografije – kontrakulturni klasik, koji i dalje iznenađuje svojom formalnom zaigranošću i hrabrošću kojom razbija seksualne i političke tabue. Milena Dravić i Ivica Vidović ovdje su odigrali svoje antologijske uloge.

Unatoč tome što je s velikim uspjehom prikazan na Festivalu u Cannesu, upis u registar završenih filmova (tzv. cenzorski karton) uskraćen mu je neposredno prije Pulskog festivala, zbog čega je bio povučen iz rasporeda. Razlog su optužbe za obezvrjeđivanje tekovina revolucije i samoupravnog socijalizma te štetnog djelovanja na etičke norme društva. Makavejev je nakon zabrane sjeo u prvi avion za inozemstvo i više nikad nije snimio film u Jugoslaviji.

 

Prije W. R.-a prikazujemo O LJUBAVNIM VEŠTINAMA ILI FILM SA 14441 KVADRATOM (1972, 10 min) Karpa Aćimovića Godine:

Za vrijeme služenja vojnog roka Karpo Godina na raspolaganje je dobio 20.000 vojnika, 60 tenkova i 20 aviona kako bi snimio propagandni film jugoslavenskoj armiji. No snimio je duhovito, satirično djelo o suživotu vojnog garnizona i obližnjeg sela s nekoliko tisuća djevojaka, koje manevre moćne armije svodi na dekorativnu koreografiju u epskom pejzažu, a glazbom braće Vranešević dovodi u pitanje muškost vojnika. Godina je jedva izbjegao zatvor, a film je morao ukrasti iz vojske kako ne bi bio uništen.