Program

Jedan dan u životu seksualnih radnica zaposlenih u diskretnom manhattanskom bordelu. Priča prati Molly, fotografkinju, lezbijku i seksualnu radnicu, dok manevrira između ekscentričnih i napornih klijenata, svoje ambiciozne šefice i vlastitih životnih nedoumica. Podršku nalazi u dokonom čavrljanju i tračanju s kolegicama, no svoju profesiju taji od partnerice.

Metež i zvukovi neupadljivog njujorškog bordela na prvi se pogled ni po čemu ne razlikuju od bilo kojeg drugog urbanog uredskog prostora. Čak i odjeća koju zaposlenice nose ne odaje njihovu stigmatiziranu profesiju. Odluka nije nimalo slučajna imamo li na umu da se iza kamere nalazi američka redateljica Lizzie Borden, autorica feminističkog klasika Rođene u plamenu (Born in Flames, 1983), koja se u svojim filmovima bavi istraživanjem roda, rase, klase te odnosima moći koje te kategorije proizvode. Upravo je na setu toga filma, na kojem je radila s nizom neprofesionalnih glumica od kojih su se mnoge bavile seksualnim radom, dobila ideju za Zaposlene djevojke.

„Željela sam čvrsto smjestiti protistuciju u kontekstu rada umjesto seksa, jer za prostitutke ona nema veze sa seksom“, izjavila je Borden za časopis Cineaste. „Prostutucija je poslovna transakcija između prostitutke i mušterije, čisto i jednostavno.“ Zaposlene djevojke komentar je ženskog rada, pri čemu se društvena stigma, podcijenjenost i potplaćenost seksualne profesije može prenijeti na sav plaćeni rad u kapitalizmu. Bordenina usporedba je dvosmjerna: sav plaćeni rad može se gledati kao prostitucija, ali još važnije, prostitucija je u svojoj naravi kao svaki drugi posao. U neoliberalno-kapitalističkom patrijarhalnom društvu, radnica je, poručuje Borden, u stanju neprekidne borbe za vlast nad svojim vremenom i tijelom.

Unatoč tome (ili baš zato) što pruža drugačiji, realističniji pogled na seksualni rad, lišen senzacionalizma i erotizacije, Bordenin film naišao je na otpor Udruženja filmskih glumaca (Screen Actors Guild) i udruženje MPAA koja dodjeljuje filmske predikate, koji su ga otpisali kao pornografski. Unatoč šturom budžetu i otporu profesionalnih udruženja, Zaposlene djevojke osvojile su Posebnu nagradu žirija na Sundanceu, zaradile su i 2 milijuna na budžet od 300.000 dolara, a zahvaljujući nedavnoj restauraciji odnedavno su dostupne i širem krugu gledatelja.